dinsdag 8 oktober 2013

Alleen een man in de klas kon mijn zoon kalmeren (NRC 06-10-2013)

Het onderwijs onderdrukt en kleineert jongens door hun spierkracht, agressie en moed te negeren en onderdrukken. Frustrerend, zowel voor de jongens in kwestie als voor de docenten. Jongens zijn niet stout maar stoutmoedig. Het onderwijs kan nog wat leren van het voetbal.

Als peuter sloeg mijn zoon hinderlijke leeftijdsgenoten genadeloos tegen de vlakte. Hem een 'sorry' ontfutselen bleek onmogelijk. Een klap was voor hem een prima middel om je territorium af te bakenen. 'Kijk eens wat je gedaan hebt, dat kindje huilt en heeft heel erg pijn' begon een juf meestal hoopvol. Maar voor tranen of emotionele pressie was hij ongevoelig. 'Moet ie maar ophouden als ik het zeg', antwoordde hij hooguit. In het gunstigste geval zei juf dan: 'De volgende keer moet je mij roepen, dan kunnen we er over praten.' Maar hij keek wel uit. Hij dopte liever zijn eigen boontjes en praten was wel het laatste waar hij op zat te wachten.

Het was het begin van een schoolcarriere waarin mijn zoon negen jaar lang dagelijks de afkeuring van zijn onderwijzeressen over zich afriep. Hij was niet het dociele kind dat zij graag zagen maar een speels beweeglijk dier niet van zins zich te laten kooien in een klaslokaal of vrouwen te volgen die 'verdrietig' werden als hij een in hun ogen minder geslaagd grapje maakte. Pogingen hem te socialiseren langs de weg van het empathisch gesprek mislukten keer op keer. Dit alles bezorgde hem dagelijks strafregels en kruisjes op het bord en mij een wekelijkse gang naar de juf. Wat was er met hem aan de hand? Hij gedroeg zich a-sociaal, onaangepast. Ik begreep het niet. Mijn oudste zoon was met dezelfde opvoeding een model-leerling.

Zo kritisch als mijn zoon op school beschouwd werd, zo bejubeld werd hij op het voetbalveld. Zijn negatieve karaktertrekken (hyperactief, a-sociaal, koppig, eigenwijs, weinig empathisch en onbereikbaar) werden door trainers, ouders en medespelers in een positief daglicht gesteld (dynamisch, onafhankelijk, wilskrachtig, onnavolgbaar, koelbloedig en onverstooorbaar.). Mijn zoons zwakke kanten op school bleken zijn sterke kanten in het voetbal. Langs de lijn zag ik helemaal geen onwillig afgesloten kind maar een open jongen die zich afstemde op zijn medespelers en elke opmerking van zijn trainer registreerde. Ik zag iemand die niet perse zelf hoefde te scoren maar grenzen wilde verleggen en het groepsbelang wilde dienen. En ik zag iemand die zijn emotie goed kon uitschakelen waardoor hij de bal kalm en berekenend in de kruising schoot als dat nodig was.

De discrepantie tussen de twee werelden waarin mijn zoon al jaren leeft is enorm. In het ene kamp een lastpak, in het andere kamp een held. Dat geeft te denken. Niet in de laatste plaats omdat er veel zijn zoals mijn zoon. Jongens uitgerust met het genetisch materiaal van een krijger. Jongens die hun krachten willen meten en vanaf hun 11e, 12e klaar staan om samen met hun vaders, ooms, broers en neven een zwijn in het bos te scoren. Echter, het gebrek aan empathie dat nodig is om dat zwijn zonder al te veel stress de keel door te snijden wordt door leerkrachten doorgaans magertjes gewaardeerd en het uurtje gym per week volstaat bij lange na niet om de energie van deze krijgers in banen te leiden. Daarmee zadelt de maatschappij en het onderwijs in het bijzonder zichzelf op met een probleem. De, toch al overbelaste, docenten worden doodmoe van deze jongens die zich op hun beurt misplaatst en waardeloos voelen. Het onderwijs zou zich tijd en moeite kunnen getroosten door beter naar het voetbal te kijken waarin de krijgersnatuur van jongens gerespecteerd en gekanaliseerd wordt. Kinderen kunnen best (of misschien zelfs beter!) leren rekenen door drie plus zeven keer een bal naar elkaar te schoppen. De gedachte dat het intellect en de sociale vaardigheden van jongens beter gevormd worden in een gedisciplineerde sportieve omgeving is van alle tijden en plaatsen. Kijk naar de gymnasia in het oude Griekenland, de Engelse kostscholen en de judoscholen in Japan.

Als we niet terug willen naar de autoritaire tucht uit de jaren 50, zijn kleinere klassen een voorwaarde voor goed onderwijs. Dat is in ieders belang maar in dat van jongens in het bijzonder. Zij hebben, vergeleken met meisjes, meer directe aansturing nodig. Meer leraren dus en dan het liefste mannen! Want de 85% vrouw in het basisonderwijs gaat er te vaak van uit dat de jongens in hun klas gedragsproblemen hebben terwijl zij gewoon gefrustreerd zijn door gebrek aan beweging, te weinig aansturing en een te vrouwelijke manier van communiceren. Hierdoor worden meer jongens dan nodig afgeserveerd naar een opleiding onder hun kunnen of naar een traject waarin therapeuten of medicijnen als Ritalin soelaas moeten bieden. Een aantal keer bezweek ik bijna aan de druk die onderwijzeressen op mij uitoefenden om mijn zoon als patient te beschouwen. Hem van een etiketje voorzien leverde een directe win-win-situatie op voor de juf en mij. Zij kreeg meer tijd c.q. budget en ik meer begrip en aandacht voor mijn zoon waardoor hij misschien eindelijk stopte met nagelbijten en mouwkluiven. Bovendien begreep ik, net als zijn juffen, zelf vaak ook niets van het gedrag van mijn alfamannetje. Misschien was er inderdaad wat mis met hem. Maar wat ben ik blij dat ik, mede dankzij de onverzettelijkheid van mijn eigen alfaman, nooit gezwicht ben voor die druk. Hij begreep mijn zoon beter dan ik en vond, terecht, dat we hem niet het gevoel hoefden te geven te falen omdat zijn onderwijzeressen er niet uitkwamen met hem. Maar nog blijer ben ik met de nieuwe meester van mijn zoon. Want na 7 jaar valt ons eindelijk de 15% man in het basisonderwijs ten deel. Mijn zoon is een jongen van weinig woorden maar over zijn meester raakt hij niet uitgepraat. 'Als je niet luistert, pakt hij je hoofd beet of knijpt hij in je arm, best hard' zegt hij trots. 'En hij speelt gitaar en zingt een beetje hoog en schor en dat klinkt echt heel mooi. En weet je', zegt hij verbaasd, 'deze meester wordt helemaal niet kwaad als ik een grapje maak, hij grinnikt er om en gaat dan gewoon door met zijn verhaal'. Nog altijd zit mijn zoon overdag meer stil dan gezond voor hem is maar 's ochtends komt hij zingend van de trap naar beneden, 's middags begint hij ongevraagd aan zijn huiswerk en voor het eerst in zijn tienjarige schoolloopbaan gaat hij fluitend naar school.


Wendy Schouten, moeder van drie zonen (7,12 en 14) en een dochter (10).



10 opmerkingen :

  1. Waarschijnlijk had je het al gezien, maar dit is volgens mij wel interessant voor elke ouder van een zoon.

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3522158/2013/10/06/Waarom-accepteren-we-kwajongensgedrag-niet-meer.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20131006

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk artikel. Wat een geweldige moeder: lief en slim en krachtig en begaan. Dank voor dit portie gezond verstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk om mijn eigen mening eens te lezen bij een ander! Al jaren vind ik dat kinderen (en vnl jongens) worden afgeserveerd als ADHD etc. Wij hadden vroeger een meester, een strenge!, en helemaal geen extra lastige jongetjes in de klas. En ik mag dan moeder zijn van 2 (volwassen) dochters, dit probleem is me zo duidelijk!! Meer jongens naar de PABO alsjeblieft! Scheelt in de kosten van de gezondheidszorg!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opmerkelijk om te lezen. Had mijn eigen verhaal van mijn zoon kunnen zijn. Identiek gewoon. Maar idd dit schooljaar voor het eerst een meester en hetzelfde resultaat als in het verhaal. Zoon blij, meester blij, school blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben geen voetballer. Hield er zelfs niet van. Denk, dat Wendy Schouten helemaal gelijk heeft. Mensen doen véél te moeilijk over de psyche. Houd het simpel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En wat ik dan zo onvoorstelbaar vind is dat 9van de 10 vacatures weer worden ingevuld door een vrouw. Mijn eigen alfaman die ook gitaar speelt, stoeit met de ll, gekke tekeningen maakt op het bord en onverstoorbaar is als de kinderen niet in een rij 2 aan 2 naar de gym lopen, komt gewoon niet aan de bak. Zoveel jongens hebben nog nooit een man voor de klas gehad en dat is juist ZO nodig... Ik begrijp helemaal niks meer van het onderwijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Krachtig en overtuigend geschreven artikel, Wendy. Je raakt de kern van het hedendaagse onderwijs en het te makkelijk verwijzen naar medicijnen wanneer een levensluchtig kind het gewenste schoolprofiel niet vult.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Wendy, ik kreeg dit artikel doorgestuurd en vanaf het eerste woord herkende ik mijn gehele schoolperiode. ok ik ben door de malle molen gegaan van adhd onderzoek tot dieet adviezen. Heb nooit een mannelijke docent gehad tot de middelbare school. Daar scoorde ik inderdaad voor die vakken hoger en was ik meer op mij plek. Altijd heb ik gedacht dat ik het niet kon. terwijl mijn tweelingbroer juist die model jongen was. Heb menig discussie gehad op latere leeftijd over dat school voor sommige jongens een rampzalige ervaring is. precies om de reden die jij beschrijft. Nu ik 30 ben begin ik te begrijpen dat ook ik een slim persoon ben. Echter de schade van elke week mijn ouders op school, slechte cijfers en schorsingen etc hebben zich wel in mijn persoon genesteld. Nu zie ik om mij heen hetzelfde gebeuren bij zo veel jongens en dat is eeuwig zonde. maar gelukkig eindelijk iemand die het herkent en erover schrijft. hopelijk komt er een tijd dat jongens zoals jouw zoon de ruimte krijgen om op hun manier te leren.

    BeantwoordenVerwijderen